mandag 31. januar 2011

NORSK: tøm teksten s.104

10) Hvilken betydning hadde Freuds teorier for forfatternes framstilling av litterære figurer?
Han utfordret det etablerte menneskesynet med teorier om "Det ubevisste sjeleliv": personene ble gjerne framstilt med en rasjonell og kontrollerbar side og en irrasjonell og ukontrollerbar side som styres av underbevisstheten. Det ble også mer fokus på barnet, siden barndommen former personligheten.

11) 30-tallsromanen i Norge er blitt et begrep. Hva skiller den fra romaner tidligere på 1900-tallet?
Disse romanene var mer psykotiske (ble kalt for psykotiske romaner). Personene blir ofte overlatt til seg selv, de føler seg ofte presset av det sosiale miljøet og "de andre" setter grenser for den enkeltes liv. Romaner fra tidligere på 1900-tallet handler mye mer om arbeidsløshet og sosial nød for eksempel.

12) Velg en forfatter som skrev romaner i 1930-årene. Gi eksempler på hva han eller hun skrev om.
Sigurd Hoel var en forfatter som skrev psykotiske romaner. Han vendte ofte blikk mot barndommen, etter inspirasjon av Freud. Han skriver også om hvordan indre sperrer kolliderer med lystene og lager trøbbel. Eksempler på hva han har skrevet er "Veien til verdens ende"(1933), "Veien vi går"(1922), "Syndere i sommersol"(1927) og "En dag i oktober"(1931).

13) Hva går "stream of consciousness"-teknikken ut på? Hvem er særlig kjent for den?
Den går ut på å skildre menneskenaturen og vise hvordan inntrykk fester seg i bevisstheten, og å kunne gjengi hvordan inntrykk, assosiasjoner og ideer strømmer gjennom bevisstheten. Virginia Woolf og James Joyce er særlig kjent for denne teknikken.

14) Hvem var Virginia Woolf, og hva skrev hun?
Hun var en engelsk forfatter, essayist og feminist. Og som tidligere nevnt, var hun opptatt av å skildre menneskenaturen og vise hvordan inntrykk fester seg til bevisstheten (hun kritiserte de realistiske forfatterne for å være altfor opptatt av ytre detaljer og sosialhistorie). De mest kjente romanene hennes er "Mrs. Dalloway" (1925) og "To the Lighthouse" (1927).

15 a) Ordet kafkask er blitt et begrep. Hva legger du i det?
Assosierer ordet med angst og fremmedfølelse, og litt med noe som er uhyggelig og uvirkelig.

15 b) Hva kjennetegner Kafkas tekster?
Kafkas tekster uttrykker angst og fremmedfølelse. Menneskene er som små brikker i en verden de ikke kjenner reglene for. Likevel blir de dømt etter disse reglene. Menneskene som prøver å finne svarene, møter alle slags hindringer (eks. lover og vegger), og de blir alle herset med og holdt for narr.

16 a) Ernest Hemingway og Karen Blixen var opptatt av å fortelle historier, men på hver sin måte. Gi en kort beskrivelse av forfatterne som historiefortellere.
Hemingways still er knapp og nøktern med lite forklaringer, men med mange ytre detaljer og sanseinntrykk. Stoffet finner han fra sine egne erfaringer som krigskorrespontent, jeger og forfatter.
Blixen, på en annen side, skriver mer fantasifult, ofte med labyrintaktige historier inni historier, og med forvekslinger og mysterier.

16 b) Hva var "top of the iceberg"-teknikken ("isfjell-teknikken"), som Hemingway introduserte? Finnet eksempel på bruk av den i en tekst i tekstsamlingen.
Teknikken gikk ut på at det meste ligger skult mellom linjene. Det kan skape en merkverdig spenning og åpner for mange tolkninger. Eksempel: "Karen" av Alexander Kielland.

Ingen kommentarer: